The impact of the brand and the store on the expected price of a brand-store couple : An application to the channel extension context. - Archive ouverte HAL Access content directly
Theses Year : 2009

The impact of the brand and the store on the expected price of a brand-store couple : An application to the channel extension context.

L’influence de la marque et de l’enseigne sur le prix attendu d'un couple marque-enseigne : Une application à l’extension de circuit de distribution.

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Aurore Ingarao

Abstract

In a context combining a severe competition and a certain standardization of the offer, producers reconsider their distribution policy. In this sense, the practice of a channel-extension offers to producers and distributors interesting prospects. In parallel, this strategy is a new purchase opportunity for the consumer who faces a new brand-store couple. The aim of the thesis is to understand the impact of the brand and the store on the expected price of a brand-store couple PACME, within the channel extension context. An experiment was conducted to handle different brand-store couples. The consumer tends to pay more attention to the brand when assessing the expected price of a brand-store couple. However, the store, sharing the degree of specialization perceived, also affects the level of PACME. Other variables, such as involvement and subjective familiarity of the brand and the store are also taken into account.
Dans un contexte alliant une concurrence sévère à une certaine standardisation de l’offre, les producteurs reconsidèrent leur politique de distribution. En ce sens, la pratique de l’extension du circuit de distribution offre aux producteurs et aux distributeurs d’intéressantes perspectives. Pour le consommateur, cette stratégie se révèle une nouvelle possibilité d’achat puisqu’il se trouve face à un nouveau couple marque-enseigne. L’objectif de la thèse est de comprendre l’impact de la marque et de l’enseigne sur le Prix Attendu d’un Couple Marque-Enseigne PACME et ce, dans le contexte d’une extension de circuit de distribution. Une expérimentation est réalisée afin de manipuler différents couples marque-enseigne. Le consommateur accorde plus d’importance à la marque lorsqu’il évalue le PACME. Cependant, le degré de spécialisation perçu de l’enseigne, influe également sur le niveau du PACME. D’autres variables, telle que l’implication, sont également prises en compte.
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Dates and versions

tel-03546180 , version 1 (27-01-2022)

Identifiers

  • HAL Id : tel-03546180 , version 1

Cite

Aurore Ingarao. L’influence de la marque et de l’enseigne sur le prix attendu d'un couple marque-enseigne : Une application à l’extension de circuit de distribution.. Gestion et management. Laboratoire CERMAT-EA 2109-CNRS-Université François Rabelais de Tours, 2009. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-03546180⟩
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